استارت آپ ها و وبینارها

1
1

استارت آپ

استارت آپ ­ها و وبینارها:

اگر بخواهیم به تاریخچه استارت آپ بپردازیم، مطمئناً می‌توان شروع آن را با شروع تمدن در بین انسان ها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد. اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی بر می ‌گردد که آغاز آنها با شرکت ‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول ‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

یکی دیگر از قدیمی ‌ترین و موفق‌ ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌ های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید. اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده ‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

چرا راه اندازی استارت آپ جذاب است؟

شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که چرا اغلب کسانی که قصد راه اندازی یک کسب ‌و‌کار دارند، ترجیحاً از لفظ و مفهوم استارت آپ برای آن استفاده می ‌کنند؟ باید بپذیریم که این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد و البته در برخی موارد نیز، حمایت دولتی از برخی شرکت ‌ها باعث می ‌شود که این برچسب را بر روی کسب ‌و ‌کار خود بچسبانند.

اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب ‌و‌کار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت می ‌گیرد که همه انسان‌ ها به دنبال چالش‌ های جدید و در حقیقت دیده شدن هستند. وقتی که شخصی اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه می ‌کند، تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می ‌کنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌ گیرند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک می ‌کند و در تصور خود به این نتیجه می ‌رسد که محصول مورد نظر باعث دیده شدن و حتی برند شدن آن می ‌شود، سعی می ‌کند که به شکل‌ های مختلفی این کار را مطرح کند.

با این تفاسیر، مفاهیمی مانند:

  • تازه بودن
  • دیده شدن
  • امتیازات دولتی برای استارت آپ ها
  • منحصر به فرد بودن
  • جنبه‌ های روانی
  • تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد

اصلی ‌ترین دلایلی هستند که بیشتر افراد به راه اندازی یک کسب ‌و‌کار جدید و استارت آپ متمایلند. تفاوت استارت آپ با کسب و کار سنتی در دو نکته زیر می ­باشد:

1)    استارت آپ ها به صورت مرحله‌ای رشد می ‌کنند

2)    استارت آپ ها بر اساس مبانی علمی توسعه می ‌یابند

دانشگاه غیاث ­الدین جمشید کاشانی یکی از دانشگاه ­های پیشرو در سطح استان قزوین در زمینه راه ­اندازی استارت آپ و برگزاری آن بوده است، که یکی از استارت آپ­ های موفق برگزار شده در سال 1395 طی سه روز با محتواهای بسیار کاربردی بود که نتیجه حاصله از این استارت آپ انتخاب 11 ایده  از بین 33 ایده بعنوان ایده برتر از بین شرکت کنندگان بود که برخی­ از آن ­ها نیز هم اکنون بصورت شرکت دانش بنیان در حال فعالیت می ­باشند.

ردیف عناوین برگزار شده در استارت آپ مدرسین و سمت
1 عوامل موفقیت یا شکست در کسب و کار موفق مهندس  زارعی مدیر عامل شرکت رایبد
2 عوامل موفقیت یا شکست در کسب و کار موفق آقای میرزایی مدیر عامل شرکت پویش پارت
3 آشنایی با مسایل روز کار آفرینی دکتر محمد مهدی جهانبخت، استادیار کار آفرینی از دانشگاه سیلم استیت
4 بررسی نکات مهم در تاسیس استارت آپ دکتر سید مهدی خلیق رضوی،  مدیر عامل شرکت دانش بنیان داینامیک
5 کارگاه آموزش بازاریابی و طراحی برند دکتر فرزانه افتخاری، دانشکده طراحی، دانشگاه کارولینای شمالی

وبینارها:

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر نوع رویداد آنلاین گفته می‌ شود که در  محیط وب و با استفاده از اینترنت و نرم‌ افزارهای خاص به صورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار می‌ شود. کلاس آنلاین، سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی و … نیز نام ‌هایی هستند که به جای وبینار به کار می‌ روند و همه ما کم و بیش با آن­ ها آشنایی داریم.

به هنگام برگزاری وبینار، کاربران و مدرس یا برگزار کننده در زمانی مشخص آنلاین می ‌شوند و با مراجعه به لینکی که در اختیار آنها گذاشته شده، در محیطی ویژه حضور پیدا می‌ کنند؛ این محیط ویژه را می‌توان یک بستر یا پلتفرم آموزش دانست که ارتباط و آموزش را با امکانات مختلف، ممکن می ‌سازد. مدرس در این پلتفرم از طریق صدا و تصویر، نمایش فایل ارائه، ترسیم اشکال بر روی وایت برد، نمایش ویدیو های مختلف آموزشی و به اشتراک گذاری صفحه نمایش یا دسکتاپ خود، مطالب را به شرکت‌ کنندگان منتقل می ‌کند و افراد حاضر در وبینار نیز، در صورت نیاز به توضیح بیشتر یا مطرح کردن سوالات خود از امکان ارسال پیام ‌های متنی، صدا و تصویر استفاده می‌ کنند.

مزایای وبینار:

  • نیاز به حضور در مکانی خاص ندارید
  • هزینه کمتری می‌ پردازید
  • در زمان صرفه ‌جویی می‌ کنید
  • به فایل ‌ها و جزوات آموزشی در لحظه برگزاری دسترسی دارید
  • می ‌توانید به ویدیوی کلاس دسترسی داشته باشید
  • می ‌توانید با برگزاری وبینار کسب درآمد کنید

برای برگزاری وبینار امکانات چندان پیشرفته نیاز نیست و داشتن یک سیستم کامپیوتری یا گوشی هوشمند به همراه نرم افزار هایی مانند Sky room یا Adobe connect کافیست و با کیفیت بالا می­توان یک وبینار خوب را برگزار نمود.

دانشگاه غیاث ­الدین جمشید کاشانی با داشتن بستر بسیار مناسب و با کیفیت نرم افزاری و سخت افزاری برای برگزرای دوره ­های عمومی و تخصصی بصورت مجازی و در قالب وبینار می ­تواند به متقاضیان خدمات مطلوب ارائه نماید. در این راستا برخی وبینار های برگزار شده در سال 1399 عبارتنداز:

ردیف عنوان وبینار
1 تفکر طراحی
2 آشنایی با اینترنت اشیا و چالش ­های آن
3 آشنایی با انرژی تجدیدپذیر
4 تحلیل لرزش در صنعت

در حال حاضر وبینار هایی با عناوین کاربردی مناسب صنعت در نیمه اول سال 1400 در حال برنامه­ ریزی برای اجرا و برگزاری به کمک اساتید فعال و متخصص در این حوزه ­ها انجام می­ گیرد.

عنوان وبینار ردیف
مدیریت پسماند های صنعتی 1
حقوق آهنگسازان و مصنّفين موسيقی در نظام حقوقی ايران با رویکرد به نظامات حقوقی بین الملل 2
آشنایی با مبانی قرار دادها 3
بازاریابی دیجیتال با مدل نوین AAMR 4

وبینار های تخصصی و کاربردی دیگری در زمینه رشته ­های فنی و مهندسی مانند برق، کامپیوتر، عمران، مکانیک، معماری، فناوری اطلاعات؛ صنایع و مدیریت، اقتصاد و حسابداری، حقوق نیز قابل برگزاری می­ باشد.